Pilates-perusteinen fysioterapeuttinen kuntoutus

Hybridi

Fysioterapeutit

Muutama paikka jäljellä

6 x 2-päivän koulutuskokonaisuus fysioterapeuteille. 25.3. alkava koulutusryhmä on täynnä, kysy peruutuspaikkoja tai ilmoittaudu jonoon. Uusi ryhmä starttaa 27.-28.1.2025.

Fysioterapeuteille räätälöity laaja Pilates-koulutus ensimmäistä kertaa Kuntoutuskouluttajien koulutustarjonnassa. Kouluttajina alan huippuosaajat Jarmo Ahonen ja Nina Pastel. Ilmoittaudu mukaan! Voit käydä joko vain ns. perusosan (8op) tai kouluttautua tutkintoon asti (12 op), jolloin voit hakea Suomen Pilatesyhdistys ry:n jäsenyyttä. Tutkintomaksu on 250 € + alv 24.

CV / Jarmo Ahonen

Jarmo Ahonen on fysioterapeutti, tietokirjailija, kouluttaja ja Pilates-opettaja. Hän on työskennellyt 37 vuotta Suomen Kansallisbaletin konsultoivana fysioterapeuttina. Lisäksi hän on toiminut Suomen olympiajoukkueen fysioterapeuttina seitsemissä olympialaisissa (1988-2012).

Ahonen on julkaissut kymmenkunta fysioterapian ja kehonhallinnan kirjaa Suomessa, Saksassa ja Englannissa. Viimeisin kirja ”Liikkuva ihminen” julkaistiin vuonna 2011 ja sen jälkeen hän käänsi yhdessä Veera Turkin kanssa ”Fascial Stretch Therapy”-kirjan, joka julkaistiin suomenkielellä 2015 ja MuscleTesting-kirjan vuonna 2020. Kolmessa kirjassa pääteemana on alaraajan biomekaniikka ja yhdessä lihashuolto, voimaharjoittelu ja painonnosto. Lisäksi Ahonen on tuottanut lukuisia artikkeleita suomalaisiin ja kansainvälisiin julkaisuihin.

Ahonen on tehnyt pitkän uran myös valmentajana yleisurheilussa, tenniksessä (Jarkko Nieminen, Henri Kontinen) ja purjehduksessa (Sari Multala).

Jarmo Ahonen on toiminut Suomessa Pilates-kouluttajana vuodesta 1999 palattuaan Yhdysvalloista suorittamiensa Pilates-tutkintojen jälkeen. Hän on opettanut sen jälkeen Suomessa Pilates-metodia niin tanssin, urheilun kuin fysioterapiankin ammattilaisille. Hänen kehittämänsä Somatic Fysio on fysioterapian jatkokoulutus, joka on kerännyt suosiota jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Nykyisin hän on Somatic Center Finland Oy:n koulutusjohtaja sekä Suomen Kansallisbaletin kehonhallinnan opettaja. Jarmo Ahonen on myös Art Fysio Oy:n toimitusjohtaja ja toimii yrityksessä fysioterapeuttina sekä kouluttajana eri puolilla Suomea ja kansainvälisesti.

CV / Nina Pastel

Nina Pastel on alun perin Suomen Kansallisoopperan Balettioppilaitoksesta valmistunut tanssija. Hän on tanssinut ammatikseen, opettanut tanssia ja tehnyt koreografioita yli kolmekymmentä vuotta. Hän jatkoi opintojaan Tukholmassa Balettakademien:ssa ja toimi esiintyvänä taiteilijana kansainvälisesti. Vuodet New Yorkissa lisäsivät hänen tanssijan ammattitaitoaan. Hän sai myös ensikosketuksen Pilates-laiteharjoitteluun New Yorkissa jo 1980-luvun loppupuolella. Tämä edisti nuoren tanssijan kehotietoisuutta ja kehonhallintaa ja antoi ensisysäyksen kehon syvällisemmälle tutkimiselle.

New Yorkin vuosien jälkeen Pastel muutti Ranskan Karibialle Martiniqué-saarelle, jossa hän piti omaa perustamaansa Dance Place -tanssikoulua 8 vuotta. Lisäksi hän toimi ”Reality TV-ohjelman” scenografina ja koreografina. Palattuaan Suomeen hän kouluttautui Pilates-ohjaajaksi sekä mattotekniikassa että laiteharjoittelussa ja myös Personal Traineriksi Somatic Center Finland Oy:n järjestämissä koulutuksissa. Näin ollen Nina on myös ensimmäisen aallon Pilates-ohjaaja Suomessa. Sen jälkeen vuodet ovat vieneet häntä suomalaisiin ja kansainvälisiin koulutuksiin eri puolilla Eurooppaa. Viime vuodet hän on toiminut Suomessa tanssin opettajana, koreografina, Pilates-kouluttajana ja ohjaajana. Hänen aktiivinen kielitaitonsa on suomi, ruotsi, englanti ja ranska.

- Pilates on Yhdysvalloissa kehitetty kehonhallintamenetelmä. Tavoitteena on kehonhallinnan parantaminen lihaskuntoa, kehotietoisuutta ja liikkuvuutta kehittämällä. Harjoitukset tehdään keskittyneesti, hengityksen avustamana. Menetelmä vahvistaa syviä ryhtiä ylläpitäviä lihaksia.

Aikataulu:

•Osa 1: 25.-26.3.2024  Biomekaniikan perusteet / Pilateksen ja oppimisen perusteet (LÄHI)

•Osa 2: 10.-11.6.2024  Koko kehon käyttö harjoitteissa / Aloitetaan alhaalta; jalka ja nilkka (HYBRIDI)

•Osa 3: 26.-27.8.2024  Alaraaja: Sääri – polvi – reisi / Keskustan alaosa; lonkka-lantio-lanneranka (LÄHI)

•Osa 4: 10/2024  Rintaranka ja rintakehä / Yksi keskustoista (LÄHI)

•Osa 5: 11/2024  Hallinnan ja ohjauksen keskusta/Pilateksen pienvälineiden käyttö kuntoutuksessa (HYBRIDI)

•Osa 6: 2/2025  Pilateksen pienvälineiden käyttö / Laitepilates –harjoittelua (LÄHI)

Tutustu tästä linkistä koulutuksen sisältöön ja aikatauluun ja ilmoittaudu mukaan!

Päivien aikataulu: klo 8.30 aamukahvit ja aloitus, klo 12.15-13 lounastauko, klo 14.15 kahvitauko, klo 16.30 lopetus.

25.03.2024 - 04.02.2025

3060 € + alv 24 %, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenhinta 2820 € + alv 24 %, koulutus laskutetaan useammassa erässä koulutuksen aikana.

Jarmo Ahonen ja Nina Pastel