Toiminnanohjaus terapiassa

11.12. - 12.12.2024

1 op (ks. tarkemmat tiedot koulutuksen sisällöstä)

08.12.2024

Kuntoutusalan ammattilaiset ja opiskelijat

Toiminnanohjaus ja aivot – mistä on kysymys?

Kuntoutus liittyy määritelmänomaisesti tavoitteeseen saada harjoitettavat taidot vaikuttamaan asiakkaan arjessa, jotta tavanomainen elämä, oppiminen, työelämä jne sujuisivat paremmin. Siirtymävaikutuksessa toiminnanohjaus on keskeinen tekijä.

Neurologisen oppimiskäsityksen mukaan taitoja voi kehittää kahdella tavalla: suoralla harjoittelulla ja kompensaatiolla, joka perustuu esimerkiksi strategioiden käyttöön. Erityisesti ongelman kompensaatiokeinojen oppiminen perustuu toiminnanohjaukseen ja aiemmin käytössä olleiden keinojen muuttamiseen. Tämä muutos on haasteellinen ja usein kovan työn takana. Toiminnanohjauksen merkityksen, roolin ja aktivoimisen ymmärtäminen auttaa kuitenkin laatimaan kuntoutussuunnitelmia ja -menetelmiä, joilla tämä kuntoutuksen tärkein tavoite toteutuu aikaisempaa paremmin.

Koulutus antaa tietoa toiminnanohjauksesta strategioiden käyttöönoton, soveltamisen ja muuttamisen työkaluna. Koulutus soveltuu kaikenikäisten parissa työskenteleville.

Koulutuksen teemat:

• Toiminnanohjauksen edellytykset ja työkalut
    - Säätelyn kyky
    - Oman toiminnan ohjaamisen kyky
    - Metakognitiivinen tieto ja taito
  • Toiminnanohjaus kuntoutuksen kohteena
  • Toiminnanohjaus kuntoutuksen haasteena

Koulutuspäivät klo 9-16

Huom! Koulutus soveltuu myös esimerkiksi ohjaustyötä tekeville.

11.12. - 12.12.2024

550 € + alv 24 %, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenhinta 500 € + alv 24 %, opiskelijahinta -50%

Heli Isomäki, neuropsykologian erikoispsykologi, vaativan erityistason neuropsykologi, psykologian tohtori