Polven fysioterapia

1,5 op

19.01.2024

Hybridi

Fysioterapeutit, jalkaterapeutit, osteopaatit ja muut polven kuntoutuksen parissa työskentelevät sekä alan opiskelijat

Polven fysioterapia – polven etuosan kipu, polvivammat ja polvileikkauksen jälkeinen kuntoutus

Koulutuksessa perehdytään polvivamman jälkeiseen fysioterapiaan ja tavallisimpien tähystyskirurgisten polvileikkausten postoperatiivisiin fysioterapiaprosesseihin, niiden sisältöön ja tavoitteisiin, fysioterapian toteutukseen sekä progressiivisen harjoitteluohjelman rakentamiseen, joka sopii kunkin kuntoutusvaiheen tavoitteisiin yksilöllisesti. Lisäksi koulutuksessa perehdytään polven etuosan kipuun ja siihen, mitä asioita fysioterapiassa tämän suhteen on hyvä huomioida ja havainnoida sekä toisaalta miten kuntouttavan harjoittelun progressiot voisi rakentaa tarkoituksenmukaisesti.

Koulutuksessa avataan polvikuntoutuksen rakentaminen alkuvaiheista lähtien aina asiakkaan yksilöllisiin tavoitteisiin pääsemiseen saakka.

Luento-osuuksissa asiaan perehdytään polven biomekaniikasta alkaen aina yksityiskohtaisiin kuntoutusohjeisiin ja motorisen oppimisen periaatteiden hyödyntämiseen saakka edeten. Ennen kaikkea koulutuksen pääpaino on käytännön tekemisessä ja esimerkiksi harjoitteiden rakentamisessa ja niiden progressioissa.

Koulutus koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, ennakkotehtävästä sekä itsenäisen opiskelun tukemista varten laaditusta verkkopohjaisesta materiaalipankista. Ennakkomateriaalissa on mukana myös ortopedin haastatteluja eri toimenpiteisiin, leikkaustekniikoihin ja toimenpiteiden jälkeisiin rajoituksiin sekä hoitolinjan valintaan liittyen. Lisäksi koulutuksen taustamateriaaleihin kuuluu laaja-alainen ja yksityiskohtaisesti havainnollistettu harjoitepankki, kattavat tutkimus- ja lähdeviitteet, esimerkkiprotokollia kuntoutukseen sekä laajat luentomateriaalit.

Koulutuksessa pureudumme muun muassa seuraaviin aihepiireihin:

• Polven biomekaniikka
  • Fysioterapia akuutin polvivamman jälkeen
  • Hoitolinjan valinta (operatiivinen vs. ei-operatiivinen)
  • Kudosten paranemisprosessi
  • Polvileikkauksen jälkeinen postoperatiivinen fysioterapia
  • Yksilölliset kuntoutusperiaatteet ja tavoitteet
  • Fysioterapian sisältö vaiheittaisten tavoitteiden mukaan ja eri polvitoimenpiteiden jälkeen
  • Motorisen oppimisen periaatteiden hyödyntäminen
  • Turvallinen urheiluun paluu ja testaaminen

Käsiteltävät polviongelmat ja -toimenpiteet:

• Polven etuosan kipu (tendinopatiat)