Kivun moniammatillinen osaaminen 2024-2025

10 op

05.11.2024

Kuntoutusalan ammattilaiset ja opiskelijat

Suosittu laaja-alainen kipukoulutus starttaa jälleen loppuvuodesta 2024 - ilmoittautuminen on avattu!

Jokainen kuntoutuksen ammattilainen kohtaa kipuasiakkaita työssään. Tämän koulutuksen tavoitteena on antaa laaja ja moniammatillinen näkökulma kipuun, kivun tutkimiseen, hoitoon ja asiakkaiden kuntoutukseen. Koulutuksessa käsitellään kipua kokonaisvaltaisesti eri näkökulmista. Asiantuntijoiden johdolla perehdytään kipuasiakkaan kohtaamiseen, kivun arviointiin sekä käsitellään kivunhoitoa ja kipukuntoutusta. Sisällössä huomioidaan asiakkaan näkökulma ja moniammatillinen yhteistyö osana laadukasta kipukuntoutusta. Koulutuksesta saat konkreettisia työkaluja asiakastyöhösi.

"Kivun hoidon laadun parantamisen kannalta ammattilaisten osaaminen ja tiedon ajantasaisuus on keskeistä. Kuntoutuskouluttajat Oy:n Kivun moniammatillinen osaaminen -koulutuskokonaisuus tarjoaa kattavan kivun alan osaamisen eri ammattiryhmille. Koulutuskokonaisuus on perusteellisesti suunniteltu, monipuolinen ja innostava, ja paneutuu kivun tarkasteluun eri näkökulmista. Suosittelen koulutuskokonaisuutta lämpimästi kaikille kivun hoidosta kiinnostuneille terveydenhuollon ammattilaisille."

Maiju Marttinen, LT, Puheenjohtaja, Suomen Kivuntutkimusyhdistys ry

Toteutus: Koulutus toteutetaan kokonaan etäyhteydellä 1,5-4 tunnin mittaisina webinaareina. Suosittelemme osallistumista webinaareihin reaaliaikaisesti. Esteen sattuessa webinaari on mahdollista katsoa tallenteena (7 vrk webinaarin jälkeen).

Koulutuksen laajuus: Koulutuskokonaisuuteen kuuluu 4 osaa ja kokonaislaajuus on 10 op. Jokaiseen osaan liittyy ennakkoluettava / -tehtävä ja koontitehtävä koulutusosan jälkeen.  Todistuksen saaminen edellyttää osallistumista webinaareihin / webinaaritallenteiden katsomista ja vaadittujen tehtävien palautusta ohjeistusten mukaisesti.

Koulutus käynnistyy ensimmäisellä webinaarilla 8.11.2024, muut ajankohdat varmistuvat kevään 2024 aikana!

Koulutuksen sisältö:

OSA 1: KIPU – johdatus kipuun ja moniammatilliseen yhteistyöhön 2 op (marras-joulukuu 2024)

• Kipufysiologia ja kipumekanismit / Luomajoki Hannu, FT, ft, OMT, fysioterapian professori
    • Ajankohta: perjantai 8.11. klo 9.00-13.00
  • Kipu, mieli ja aivot
  • Lähtökohtana moniammatillisuus
  • Psykofyysinen ja kokonaisvaltainen näkökulma kipuun /
  • Kipu psykologisena ilmiönä

OSA 2: KIPU – asiakkaan kohtaaminen ja kivun arviointi 2 op (tammi-helmikuu 2025)

• Vuorovaikutus ja asiakkaan kohtaaminen
  • Kyselylomakkeiden ja kipumittareiden käyttö tutkimisen ja terapian apuvälineinä
  • Toimintakykyinen vai -kyvytön asiakas
  • Kivun kliininen tutkiminen apuna kipumekanismin päättelyssä
  • Kokemuksia kivun hoidon ja kuntoutuksen kehittämisestä perusterveydenhuollossa
  • ​​​Kipuasiakkaan työkyvyn arviointi ja tukeminen

OSA 3: KIPU – Kivun hoito ja kipukuntoutus moniammatillisesti 3 op (maalis-toukokuu 2025)

• Fysiatrin näkökulma kivunhoitoon ja kivun lääkehoito
  • Kipu ja harjoittelu
  • Miten huomioida liikkeen pelko, katastrofointi tai pelko-välttämiskäyttäytyminen
  • Hengitys ja kipu
  • Traumainformoitu työtapa ja trauman huomioiminen kipupotilaan kohtaamisessa
  • Kivun psykologisen hoidon näyttö ja uudet teknologiat
  • Psykologisesti informoitu toimintamalli kivuliaan asiakkaan terapiassa
  • Omahoidon keinoissa tukeminen

OSA 4: KIPU – Kivun hoidon ja kuntoutuksen erityistilanteet 3 op (elo-syyskuu 2025)

• Lasten pitkittyneen kivun hoito ja moniammatillinen kuntoutus
  • Ikääntyminen ja kipu
  • Pakolaistaustaisten asiakkaiden kipu ja sen oireilu
  • Kipu ja seksuaalisuus
  • Vaikea kipu ja hoitomuodot: neuropaatinen kipu, CRPS, fibromyalgia /
  • Sopeutumisprosessi pitkäaikaisessa kivussa
  • Terapeutin omat voimavarat

Pidätämme oikeudet sisällön muutoksiin, kunnes kaikki kouluttajat ovat varmistuneet. Koulutuksen aikataulut varmistuvat kevään 2024 aikana.

08.11.2024 - 30.09.2025

1800 € + alv 24 %, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenhinta 1600 € + alv 24 %, osallistumismaksu laskutetaan 4 erässä. Opiskelijahinta -50%.

Kivun hoidon ja kuntoutuksen monialainen kouluttajaryhmä