Lapsen sensomotorinen kehitys ja arviointi

06.05. - 08.05.2024

1,5 op sisältäen 3 koulutuspäivää ja ennakkotehtävän

Lasten kanssa työskentelevät kuntoutus- ja hoitoalan ammattilaiset ja opiskelijat

Täynnä, ilmoittaudu jonotuslistalle

Vauvat kasvavat ja kehittyvät luonnostaan eri tahdissa. Samanikäisten vauvojen sensomotorisessa kehityksessä saattaa olla huomattaviakin eroja ja silti kehitys on ikätasoista. Jokainen lapsi on ainutlaatuinen ja kehittyy yksilöllisesti.

Vauvan kehitys saattaa kuitenkin joskus mietityttää vanhempia ja silloin on hyvä kääntyä lisäkoulutetun ammattilaisen puoleen. Ammattilaisen tulee osata havainnoida, löytyykö vauvalta valmiudet seuraavaan motorisen kehityksen vaiheeseen, vaikka jokin yksittäinen taito ei vielä olekaan kehittynyt tai kehittyy eri tavalla kuin toisella vauvalla.

Tämän koulutuksen tavoitteena on oppia tuntemaan vauvan tyypillisen sensomotorisen kehityksen vaiheet. Koulutuksessa havainnoimme ja tutkimme vauvan asento- ja liikemalleja, liikkumista, vuorovaikutusta ja leikkiä. Pohdimme myös yhdessä mm. vauvan käsittelyn lempeää myötävaikutusta kehitykseen ja kuinka hyödyntää esimerkiksi vauvan hoitotilanteita sekä arjen toiminnallisia tilanteita vauvan sensomotorisen kehityksen tukemiseksi. Ammattilaisen kykyä yhdistää vauvan sensomotorisen kehityksen valmiudet ja ikätasoinen toiminta, voidaan kehittää havainnoimalla eri vauvoja, jotka ovat samanikäisiä, mutta liikkuvat eri tavalla. Koulutuksessa katsotaan yhdessä videoesimerkkejä, joista pääsemme näitä variaatioita havainnoimaan.

Tässä kolmen päivän lähikoulutuksessa pureudutaan perusasioihin. Koulutus soveltuu sekä vastavalmistuneille että jo kokeneemmille, jotka haluavat palata perusasioiden äärelle. Koulutus toteutuu lähikoulutuksena Helsingissä.

Koulutuksessa katsotaan videoita eri ikäisistä vauvoista tyypillisen motorisen kehityksen variaation havainnollistamiseksi. Koulutuksen tavoitteena on käydä läpi sensomotorisen kehityksen vaiheet ja tuoda esiin normaalivariaation vaihtelevuutta.

Koulutuksen sisältö:

• Lapsen sensomotorinen kehitys ja siihen vaikuttavat tekijät
  • Vaiheet:
    • vastasyntyneisyyden vaihe
    • 2 kk
    • 4 kk
    • 6 kk
  • Liikkumisen kehitys tästä eteenpäin (8kk, 10kk ja 12kk)
  • Automaattiset reaktiot ja varhaisheijasteet
    – Landau, AKR, Moro, Startle, Varhainen seisominen, automaattinen kävely, Plasing, Tarttumisheijaste ja ATNR
  • Keskilinja /orientaatio
  • Mitä tarkkailla lapsen eri asennoissa ja liikkeissä, kuten selinmakuu, päinmakuu, istumaan vedettäessä, seisotettaessa, kylkimakuu.
  • Liikkumisen kehityksessä huomioitavaa: pivot,
    ryömiminen, konttaaminen, istuminen, seisomaannouseminen, seisominen ja tukea vasten käveleminen, käveleminen
    – tasapainoreaktiot, suojareaktiot
  • Huomioita hienomotoriikasta ja sosioemotionaalisesta kehityksestä
  • Lapsen tutkiminen
  • Milloin terapiaan / Varhaisen puuttumisen merkitys
  • Käsittelyohjeita

Huom! Koulutus on jäsenetukoulutus, jolloin Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenille koulutus on edullisempi. Jos et vielä ole Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsen, mutta kiinnostunut liittymään, pääset tästä linkistä tutustumaan Kuntoutusyrittäjät ry:n muihinkin jäsenetuihin.

06.05. - 08.05.2024

750 € + alv 24 %, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenhinta 675 € + alv 24 %, opiskelijahinta -50%

Kaisa Andelin, fysioterapeutti (AMK), NDT Bobath, NDT Bobath vauvat