Huimaus ja päänsärky

25.11.2024

Paikan päällä

Fysioterapeutit ja alan opiskelijat

Huimaus ja päänsärky ovat yleisiä syitä hakeutua terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Tässä kahden päivän koulutuskokonaisuudessa syvennytään käytännönläheisesti, kuinka tutkia ja hoitaa huimaus- tai päänsärkypotilasta. Koulutus sisältää teoriaa ja käytännön harjoittelua liittyen kliiniseen tutkimiseen ja interventiomenetelmiin. Opit koulutuksessa mm. oireiden helpottamiseen tarkoitettuja harjoitteita sekä niskan pehmytkudos- ja mobilisaatiotekniikoita. Koulutuksessa käydään läpi myös visuovestibulaarisen toiminnan tutkimista ja harjoittamista päänsäryn sekä huimauksen näkökulmasta.

Koulutuksen sisältö:

Huimaus

• Huimauksen pääkategoriat ja syyt
  • Vestibulaarijärjestelmän rakenne ja toiminta
  • Hyvänlaatuinen asentohuimaus (BPPV)
  • Visuomotoriikka ja okulomotorinen huimaus
  • Visuovestibulaarisen järjestelmän tutkiminen ja harjoittaminen huimauksen näkökulmasta
  • Niskaperäinen huimaus
  • Neuromuskulaarinen ja sensomotorinen tutkiminen & interventiomenetelmät niskaperäisessä huimauksessa

Päänsärky

• Päänsäryn kannalta oleellinen anatomia
  • Mekanismit, kliininen tutkiminen ja interventiomentelmät