Fysioterapeutin suoravastaanottokoulutus 2024, SVO14

16.03.2024

Fysioterapeutit

Täynnä, ilmoittaudu jonotuslistalle

Uusi koulutusryhmä aloittaa Helsingissä huhtikuussa 2024! Koulutus käynnistyy aloitusinfolla ja itsenäisellä opiskelulla maaliskuussa ja ensimmäinen lähipäivä on 17.4.

HUOM! Koulutus on täynnä. Uusi ryhmä aloittaa syksyllä 2024, ilmoittautuminen on avattu - KATSO TIEDOT TÄÄLTÄ!

Fysioterapeutin suoravastaanottokoulutus on fysioterapeuteille suunnattu täydennyskoulutus, joka antaa osaamista tule-oireisen asiakkaan suoravastaanottoon. Koulutus soveltuu sekä julkisella että yksityisellä sektorilla työskenteleville fysioterapeuteille!

Fysioterapeutin suoravastaanotto on akuuttivastaanottotoimintaa, jossa tuki- ja liikuntaoireinen asiakas hakeutuu fysioterapeutin tutkimukseen ja ohjaukseen ilman lääkärin lähetettä.

Koulutuksen tarkoitus:

Fysioterapeutin suoravastaanottokoulutuksen tarkoituksena on lisätä fysioterapeutin osaamista tuki- ja liikuntaelinoireisen asiakkaan tutkimisessa, vaivojen erottelussa ja harjoitteiden ohjauksessa. Koulutus antaa fysioterapeuttisen tutkimisen ja ohjauksen lisäksi valmiuksia lääkehoidon ja sairaslomatarpeen arviointiin.

Tutkimisen ja vaivojen erottelun lisäksi suoravastaanottokoulutuksessa painottuvat harjoitteiden ohjaus ja terapian toteuttaminen. Koulutus keskittyy alle 3 kk kestäneisiin tule-oireisiin.

Koulutuksen laajuus:

Suoravastaanottokoulutuksen laajuus on 15 opintopistettä sisältäen:

• 16 koulutuspäivää ja käytännön harjoittelu omalla työpaikalla, yhteensä 12 op sisältäen itsenäisen opiskelun tehtävät
  • vapaavalintaiset opinnot liittyen tule-asiakkaan tutkimiseen ja terapiaan 3 op
    • Vapaa-valintaiset opinnot ovat lisäopintoja tähän koulutukseen liittyvien jaksojen lisäksi, ne voidaan myös hyväksilukea aikaisemmista tule-asiakkaan tutkimiseen ja terapiaan liittyvistä täydennyskoulutuksista (alle 5 vuotta vanhat koulutukset). Jos aikaisempia hyväksiluettavia opintoja ei ole, vapaasti valittavat suoritetaan kehittämistehtävällä.

Koulutuksen kohderyhmä:
Koulutukseen pääsyvaatimuksena on fysioterapeutin tutkinto ja vähintään kahden vuoden työkokemus tuki- ja liikuntaelinfysioterapiasta. Koulutukseen otetaan max. 16 fysioterapeuttia.

Aikataulu ja koulutuspäivät:

Koulutuksen aloitusinfo tiistaina 19.3. klo 9.00-10.00 etäyhteydellä.

Itsenäistä opiskelua maalis-huhtikuussa: ennakkotehtävät ja lääketieteellisen osuuden nauhoitteet – nämä itsenäiset opinnot tulee olla suoritettuna ennen ensimmäistä lähipäivää!

Osa 1: Erotusdiagnostiikka, kuvantaminen/tulkinta sekä lääkkeet, 3 pv, tallenteina 2 pv ja LÄHIKOULUTUS 17.4. (ke), kouluttajana: Jani Takatalo, LT, fysiatri, ft, OMT, TtM

Osa 2: Alaselkä ja lantiorengas, 4 pv:

*Alaselkäkipuisen psykososiaalisten kuormitustekijöiden arviointi ja fysioterapia,  6.5. (ma) ETÄKOULUTUS
Kouluttajana: Mikko Lausmaa
*Alaselän ja lantiorenkaan kliininen tutkiminen, vaivojen erottelu ja harjoitteiden ohjaus 16.-17.5. (to-pe) LÄHIKOULUTUS
Kouluttajana: Matti Kauppinen, svo-teoriaosuus Eira Karvonen
* Keskivartalon harjoittelu 18.5. (la) LÄHIKOULUTUS
Kouluttajana: Merja Soanjärvi

Osa 3: Niska ja hartiarengas 19.-20.8. (ma-ti) LÄHIKOULUTUS: niskan ja hartiarenkaan kliininen tutkiminen, vaivojen erottelu ja harjoitteiden ohjaus
Kouluttajana: Nina Saarikivi

Kliininen päättely 30.9. (ma), LÄHIKOULUTUS, kouluttajana Nina Saarikivi

Osa 4: Yläraajat 1.-2.10. (ti-ke) LÄHIKOULUTUS: yläraajan kliininen tutkiminen, erotusdiagnostiikka ja harjoitteiden ohjaus. Kouluttajana Matti Kauppinen

Osa 5: Alaraajat 14.-15.11. (to-pe) LÄHIKOULUTUS: alaraajan kliininen tutkiminen, vaivojen erottelu ja harjoitteiden ohjaus
Kouluttajana: Mika Ulaska

Osa 6: Osaamisen näytöt, näyttöjen purku ja loppukeskustelu 16.-17.12. (ma-ti) LÄHIKOULUTUS
Kouluttajina: Nina Saarikivi ja Matti Kauppinen

19.03. - 17.12.2024

Koulutuskokonaisuuden hinta 3240 € + alv 24%, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenhinta 2840 € + alv 24 %. Koulutus laskutetaan neljässä erässä tai sopimuksen mukaan.

Lääkäriosuudesta koulutuksessa vastaa Jani Takatalo, LT, fysiatri, ft, OMT, TtM. Fysioterapiakouluttajina Nina Saarikivi, ft, OMT; Matti Kauppinen, ft, OMT; Mika Ulaska, ft, OMT, Tule-fysioterapian erikoisasiantuntija; Merja Soanjärvi ft, OMT; Mikko Lausmaa ft, OMT, ft, Tule-fysioterapian erikoisasiantuntijaja Eira Karvonen ft, OMT, TtT, fysioterapian opettaja. Koulutuksen sisällöstä ja toteutuksesta vastaavat Kuntoutuskouluttajat Oy yhdessä terveystieteiden tohtoreiden Markku Paatelman ja Eira Karvosen kanssa.