Kuntoutus NYT 26 -tapahtuman kouluttajat
Tutustu alla tapahtuman kouluttajiin ja puheenvuorojen sisältöön! Sivu päivittyy.
Ilmoittautuminen ja osallistumismaksut
Katso ohjeet ilmottautumiseen ja varaa paikkasi pian!
Tutustu ohjelmaan!
Tutustu tapahtuman kattavaan ohjelmaan
KOULUTTAJA
Johanna Stenberg
Johanna Stenberg on neuropsykologian erikoispsykologi ja väitöskirjatutkija, joka toimii Kuntoutussäätiössä oppimisen ja mielenterveyden tuen kehittämispäällikkönä. Vuosien asiakastyökokemuksen lisäksi hänellä on vahva tausta aikuisten neurokehityksellisiä ilmiöitä koskevassa tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoiminnassa. Parhaillaan hän työstää väitöskirjatutkimusta aikuisten ADHD -teemasta.
Johanna osuus ohjelmassa on torstaina: Neurokirjon ilmiöt uudessa valossa – mitä ja miksi kuntoutetaan?
Neurokirjon ilmiöitä on alettu ymmärtää aiempaa neutraalimmin yksilöllisinä ominaisuuksina ja piirteinä. Valtavirrasta poikkeavia piirteitä ei nykyisin käsitellä automaattisesti heikkouksina tai häiriöinä ja ilmiöiden sanoitus on siksi aiempaa moniulotteisempaa. Toisaalta ihmiset edelleen tarvitsevat apua ja tukea neuroepätyypillisyytensä pohjalta ja hakevat sitä terveydenhuollosta. Miten muuttuva kenttä on otettava huomioon neurokirjon kuntoutuksessa?

Kouluttaja
Pia Lindevall
Pia Lindevall on puheterapeutti ja Turun yliopiston logopedian koulutusohjelman kliininen opettaja. Pia on valmistunut 1991 puheterapeutiksi ja sen jälkeen toiminut puheterapeuttina ja asiantuntijana erilaisissa tehtävissä 26 vuotta, yliopistolla hän on aloittanut 2017. Pia on kiinnostunut erityisesti vanhempien osallistamisesta, yhteisöllisestä kuntoutuksesta ja näissä tehtävissä tarvittavan osaamisen kehittämisestä. Biopsykososiaalinen näkökulma toimintakykyyn tarjoaa hienoja mahdollisuuksia niin kuntouttajan omien taitojen kuin kuntoutusjärjestelmänkin kehittämiseen. Esityksessään Pia tarkastelee lähemmin muutoksen aiheuttamia haasteita ja mahdollisuuksia.
Pian osuus ohjelmassa on torstaina: Osaatko ajatella ”iiceeäffästi”? – mitä kuntoutuskäsityksen muuttuminen tarkoittaa ja mitä se kuntouttajalta vaatii?

Kouluttaja
Anita Puustjärvi
Anita Puustjärvi on lastenpsykiatrian ylilääkäri Pohjois-Savon hyvinvointialueella ja myös Kelan osa-aikainen asiantuntijalääkäri. Hänellä on myös lastenpsykoterapian erityispätevyys (lasten kognitiivinen psykoterapia, YET). Puustjärvi on ollut laatimassa ja päivittämässä Käypä hoito -suositusta ADHD:sta ja on julkaissut artikkeleita sekä kirjoittanut oppi- ja tietokirjojen lukuja mm. neurokehityksellisistä häiriöistä. Puustjärvi on toiminut vuosien ajan Suomen lastenpsykiatriyhdistyksen koulutustoimikunnassa sekä luennoinut eri yhteyksissä lasten mielenterveyteen, koulunkäyntikykyyn ja neurokehityksellisiin häiriöihin liittyvistä aiheista.
Anitan osuus ohjelmassa on torstaina: ADHD:n Käypä hoito – olennaisimmat asiat pähkinänkuoressa
Lisäksi Anita on mukana torstain keskustelussa: Neurokirjolla NYT

kouluttaja
Heli Isomäki
Heli Isomäki on neuropsykologian erikoispsykologi, vaativan eristyistason neuropsykologi ja psykologian tohtori.
Helin osuus ohjelmassa perjantaina: Tasapainosta menestystä – Säätelyn keinulauta: tunnista ja säädä ylikuormitusta ja ylityynnytystä
Lisäksi Heli on mukana torstain keskustelussa: Neurokirjolla NYT

Kouluttaja
Katja Burakoff
Katja Burakoff on puheterapeutti ja asiantuntija, joka on työskennellyt vuodesta 2005 Kehitysvammaliiton Tikoteekissa puhevammaisten ihmisten kommunikointiin liittyvissä asiantuntijatehtävissä. Hän on erikoistunut yhteisöjen ohjaamiseen menetelminään OIVA-vuorovaikutusmalli, Voimauttava vuorovaikutus ja HYP-toimintamalli. Katja on myös kouluttautunut videopohjaiseen vuorovaikutuksen ohjaukseen (VIG) ja toimii Voimauttavan vuorovaikutuksen koordinaattorina Suomessa. Katja on ollut mukana kehittämässä ja kouluttamassa useita menetelmiä, jotka tukevat vaikeasti puhevammaisten ja kehitysvammaisten ihmisten vuorovaikutusta ja itsemääräämisoikeutta (mm. OIVA, Rohkaisin)
Katjan osuus ohjelmassa on torstaina: Voimauttava vuorovaikutus – mitä, miksi ja miten?
Voimauttava vuorovaikutus on lempeä ja yhteyttä vahvistava toimintatapa kohdata ihminen, jonka nka vuorovaikutustaidot ovat vasta rakentumassa. Menetelmää hyödynnetään kuntoutuksessa erityisesti silloin, kun halutaan tukea lapsen, nuoren tai aikuisen sosiaalista kanssakäymistä ja vahvistaa kommunikoinnin ydintaitoja.
Koulutus tarjoaa kuntouttajille mahdollisuuden pysähtyä vuorovaikutuksen perustan äärelle: mitä Voimauttava vuorovaikutus on, miksi se on merkityksellistä ja miten sitä voi toteuttaa arjessa. Voimauttavassa vuorovaikutuksessa ammattilaiset ja läheiset pyrkivät mukauttamaan tietoisesti omaa vuorovaikutustapaansa sellaiseksi, että se tukee molemminpuolisen yhteyden ja kontaktin syntymistä. Osuus sisältää runsaasti aihetta havainnollistavia vuorovaikutusvideoita.

KOULUTTAJA
Matti Salmela
Matti Salmela on opettaja KM ja erityistason MAPA®- kouluttaja, joka toimii Valteri-koulussa ohjaavana opettajana. Matilla on yli kahdenkymmenen vuoden opettajakokemus ja hänellä on erityistä osaamista ja kokemusta psyykkisesti oireilevien ja haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten kanssa tapahtuvasta monialaisesta työskentelystä. Matti toimii haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn ja hallintaan kehitetyn Turvalliset toimintamallit MAPA® -erityistason kouluttajana. Hän opettaa, ohjaa ja kouluttaa myös esimerkiksi autismikirjoon, nivelvaiheiden tukeen, joustaviin opetusjärjestelyihin ja soveltavaan liikuntaan liittyen.
Matin osuus ohjelmassa on torstaina: Haastava käyttäytyminen – ymmärrys, kohtaaminen ja käytökseen vastaaminen

KOULUTTAJA
Katja Vuori
Fysioterapeutti Katja Vuori on monelle tuttu sosiaalisessa mediassa fysio.katja nimellä. Katja on valmistunut fysioterapeutiksi (Bachelor of Physiotherapy) Laureasta vuonna 2001, jonka jälkeen tehnyt ihan kaikenlaista fysioterapiaa ja toiminut yrittäjänä 16 vuotta. Pääpaino työssä on neurologian puolella ja viimeiset 2,5 vuotta hän on erikoistunut maailmalta neuromoninaisuuteen ja hypermobiliteettiin, kuinka ne liittyvät toisiinsa, ja mitä kaikkea muuta niihin usein liittyy. Katja kertoo, että kiinnostus aiheeseen heräsi puhtaasti itsekkäistä syistä, kun hän sai ADHD ja autismin kirjon diagnoosit vuonna 2023. Hän kertoo myös, että on taistellut aina hypermobiilin kehon, sekä monen muun tähän soppaan liittyvän diagnoosin kanssa.
Kun Pandoran lipas aukesi, ei sitä pystynyt enää sulkemaan, ja Katja on toiminut aktiivisena tiedonjakajana aiheesta.
Katja on mukana tapahtuman rinnakkaisohjelmassa torstaina aiheena Liike vai liikaa? Huomioi tämä neuromoninaisen kuntoutuksessa.
Neuromoninaiset ja hypermobiilit jäävät usein ilman ymmärrystä kehon ja hermoston erilaisuuden vuoksi. Kehon ja hermoston herkkyys vaikeuttaa ihan normaali elämää, saati sitten kuntoutusta. Oikein kuunneltuina, oireita uskomalla ja asiakasta ymmärtämällä on mahdollista kuntouttaa ”hankaliksi” asiakkaiksi leimattuja ihmisiä. Vaikka oireita on hurjan paljon ovat oireet todellisia, ja hankalalle kuulostavasta vyyhdestä on mahdollisuus löytää punainen lanka, jonka oikealla tavalla keriminen johdattaa hyviin kuntoutustuloksiin!

Kouluttajat
Tuulia Luomala ja Mika Pihlman
Tuulia ja Mika ovat toimineet fysioterapeutteina yli 20 vuotta kumpikin. Hoidettavia heillä on vauvoista vanhempiin niin ihmisissä kuin eläimissä. Tuulia ja Mika kouluttavat aktiivisesti faskiaan liittyviä koulutuksia niin Suomessa kuin ulkomailla. Koulutukset ovat saaneet hyvää palautetta käytännön läheisyydestä ja syvällisestä tiedosta. Tuulia ja Mika ovat kirjoittaneet useampia artikkeleita ja kirjoja liittyen kehon toimintaan, tunneilmaisuun, faskiaan ja liikkuvuuteen. Tuulia on manipulatiivinen fysioterapeutti, pilatesohjaaja, tietokirjailija ja animal fascial manipulation -opettaja. Mika on manipulatiivinen ja psykofyysinen fysioterapeutti, tietokirjailija ja animal fascial manipulation -opettaja.
Tuulia Luomalan ja Mika Pihlmanin työpaja torstain rinnakkaisohjelmassa: Miten faskiahoidoilla voidaan tukea ja tasapainottaa neurokirjolla olevien lasten ja aikuisten toimintakykyä?
Työpajassa opit käytännön tekniikoita, joilla voit rauhoittaa hermostollista ylivireyttä ja tasapainottaa neuroepätyypillisten asiakkaiden oireita.

KOULUTTAJA
Anna-Elina Hovatta
Olen Anna-Elina Hovatta, toimintaterapeutti YAMK, ja työskentelen nuorten ja aikuisten parissa kuntouttavana terapeuttina itsenäisenä ammatinharjoittajana. Työtapani perustuu neurovahvistavaan lähestymistapaan pohjautuen omakohtaiseen kokemukseen ja työkokemukseeni neurokirjon parissa. Työssäni toimin myös kouluttajana ja työnohjaajana. Olen ikuinen opiskelija, visiönääri ja utelias ihmettelijä.
Anna-Elinan osuus ohjelmassa on torstaina: Neurovahvistava lähestymistapa kuntoutuksessa
Tässä puheenvuorossa herättelen katsomaan omaa työtapaa neurodiversiteetin näkökulmasta. Mitä neurovahvistava lähestymistapa on, miksi sitä tarvitaan, mitä se tuo tavoitteen asetteluun ja miten muutos kuntoutuksessa näyttäytyy sen valossa?

KOULUTTAJA
Riikka Seppälä
Riikka Seppälä
Riikan osuus ohjelmassa on torstaina: Toivo toimijuuden tukena – toiveikkuuden rooli ja sen vahvistaminen asiakastyössä

KOULUTTAJA
Mira Lönnqvist
Miran osuus ohjelmassa on perjantaina: Oletinko vai ymmärsinkö – mikä on vaikuttamassa ammattilaiseen ajatteluun neurokirjon henkilön tavasta aistia ja kokea erilaisia aistimuksia?

Kouluttaja
Hanni Airikka
Hanni Airikka on fysioterapeutti ja Kehon Villiinnyttäminen® -menetelmän kehittäjä. Hän on henkilökohtaisen kokemuksensa vuoksi kiinnostunut huomioimaan ja tuomaan työssään esiin myös lahjakkuuden osana neurokirjoa. Tämän Suomessa vähän tunnetun neurokognitiivisen erityispiirteen tunnistaminen voi vaikuttaa suuresti siihen, onko terapia- ja kuntoutustyö näille asiakkaille toimivaa ja vaikuttavaa vai ei.
Hannin osuus ohjelmassa on perjantaina kokemusasiantuntijan puheenvuoro aiheena Lahjakkuus – näkymätön neurokirjon ilmiö kuntoutuksessa
Lahjakkuus on neurokognitiivinen erityispiirre, joka kuuluu luontevasti neurokirjon käsitteeseen – mutta ei ole sama asia kuin ADHD, autismikirjo tai niiden yhdistelmät. Vaikka päällekkäisiä piirteitä voi esiintyä, lahjakkuus neurokognitiivisena profiilina voi esiintyä myös täysin ilman mitään neuropsykiatrisia diagnooseja. Lahjakkuuden taustalla on mitattavissa olevia eroja aivojen verkostoissa ja tiedonkäsittelyssä, ja sen vaikutus stressinsäätelyyn, oppimiseen ja kuntoutumiseen on oma-laatuisensa. Hanni lähestyy aihetta sekä omasta kokemuksestani lahjakkaana aikuisena terveydenhuollon asiakkaana että fysioterapeuttina, joka kohtaa tällaisia asiakkaita säännöllisesti työssään. Ensisijaisesti puheenvuoron tavoitteena olisi tuoda aihetta päivänvaloon ja sitä kautta avata keskustelu lahjakkuuden roolista neurokirjolla – ilman diagnoosilähtöisyyttä – sekä sen vaikutuksista kuntoutusprosesseihin.

KOULUTTAJA
Anette Palssa
Anette Palssa on laillistettu ravitsemusterapeutti, työnohjaaja ja tietokirjailija sekä kokenut luennoitsija, jolla on yli 20 vuoden kokemus ravitsemuksen, hyvinvoinnin ja työkyvyn edistämisestä. Hän yhdistää työssään tutkimustiedon, käytännönläheiset ratkaisut ja kokonaisvaltaisen ihmiskäsityksen – huomioiden ravitsemuksen, kehon, mielen ja arjen olosuhteet. Anetten luennot tunnetaan selkeydestä, pohdiskelevasta, lämpimästä otteesta ja toisaalta konkreettisista vinkeistä, jotka auttavat viemään opit käytäntöön.
Anetten osuus ohjelmassa on perjantaina: ADHD – ravitsemuksella hyvinvointia
ADHD vaikuttaa monin tavoin syömiseen ja ruokavalintoihin – impulsiivisuus, tarkkaavuuden haasteet ja vireystilan vaihtelut voivat horjuttaa säännöllistä ruokarytmiä ja ravitsemuksen laatua. Tässä luennossa Anette Palssa avaa tutkimustietoon ja käytännön kokemukseen pohjautuen, miten ravitsemuksella voidaan tukea arjen jaksamista ja keskittymistä ADHD:n kanssa. Osallistujat saavat konkreettisia, helposti toteutettavia keinoja ruokarytmin ylläpitoon, aterioden ja välipalojen koostamiseen ja tilanteisiin, joissa impulssit tai unohtaminen sotkevat syömistä.

Kouluttaja
Annukka Moilanen
Annukka Moilanen on lasten toimintaterapeutti, sensorisen integraation terapeutti, SOS Feeding -terapeutti ja imetyskouluttaja sekä pediatrinen uniohjaaja.
Annukan osuus ohjelmassa perjantaina: Unihaasteet neurokirjolla: näkökulmana unen tukeminen

KOULUTTAJA
Karita Palomäki
Karita Palomäki on psykofyysinen fysioterapeutti, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, Senso Reflex Expert, tietokirjailija
Karitan osuudet ohjelmassa ovat perjantaina: Interoseptio ja kehollisuus neurokirjon asiakkaan tukena ja Aivot kaipaavat liikettä ja rytmiä – kokemuksellisia harjoituksia hermoston tueksi

Kouluttaja
Tiina Sahari
Tiina Sahari, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, psykoterapeuttikoulutettava
Tiinan osuus ohjelmassa on perjantaina: Tietoisuustaitojen harjoittelu neurokirjon lasten ja heidän vanhempien kanssa

Kouluttaja
Tulossa!

Ilmoittaudu mukaan tapahtumaan
Voit olla yhteydessä tapahtuman järjestäjiin

Mari Visakko
Koulutussuunnittelija, fysioterapeutti

Riikka Östman
Koulutussuunnittelija, toimintaterapeutti
Pysy myös jatkossa mukana menossa!
Tilaa uusimmat koulutustiedot sähköpostiisi: