Haasteelliset tilanteet ja käyttäytymisen moninaisuus

01.02. - 22.02.2024

1 op

25.01.2024

Kuntoutuksen ja opetuksen ammattilaiset sekä opiskelijat

Koulutuksessa tarkastelemme erilaisia haasteellisten tilanteiden taustalla vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miten ne saattavat vaikuttaa käyttäytymiseen. Perehdymme erilaisiin keinoihin ennakoida ja huomioida tilanteita haasteellisessa hetkessä. Opettelemme ja harjoittelemme työkaluja tilanteiden kartoittamiseen, tiedon keräämiseen sekä sen analysointiin.

Koulutuksen sisältö:

Mitkä eri tekijät vaikuttavat ja miten?

• erilaiset tekijät ympäristössä
  • yksilön omat keinot ja taidot
  • terapeutin toiminta ja vuorovaikutus
  • muiden lähi-ihmisten toiminta ja vuorovaikutus

•Kuinka valita yksilöä sekä hänen lähiympäristöään tukevia toimintamalleja ja kuntouttavia interventioita?

• toimivien keinojen ja ratkaisujen löytyminen edellyttää tiedon keräämistä ja sen analysointia
  • funktionaalisen analyysin hyödyntäminen
  • Low Arousal -toimintatavan hyödyntäminen

Koulutuksen painotuksena on erityisesti yhteistyö ja työskentely henkilöiden kanssa, joilla on kehitysviiveitä, kehitysvammaa ja neuropsykiatrisia erityispiirteitä.

Koulutus koostuu kahdesta lähipäivästä, joiden välissä harjoitellaan työkalujen käyttöä omassa työssä.

1. koulutuspäivä torstaina 1.2.2024 klo 9-16
  2. koulutuspäivä torstaina 22.2.2024 klo 9-16

Kouluttaja Sanna Laitamaa

Sanna Laitamaa on kognitiivisen käyttäytymisterapian psykoterapeutti, työnohjaaja ja sosionomi. Sannalla on sekä sovelletun että kliinisen käyttäytymisanalyysin erikoistumiskoulutukset ja hän opiskelee kouluttajapsykoterapeutiksi.

Sanna on työskennellyt yli 20 vuotta sote- ja kuntoutuskentällä Suomessa sekä myös Iso-Britanniassa ihmisten kanssa, joilla on kehitysviiveitä, kehitysvammaa sekä nepsy-kirjoa. Sannalla on pitkä kokemus erikoissairaanhoidon autismikuntoutusohjaajan työstä.

01.02. - 22.02.2024

500 € + alv 24 %, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenhinta 450 € + alv 24 %, opiskelijahinta -50%

Sanna Laitamaa, psykoterapeutti (KKT), sovelletun käyttäytymisanalyysin erikoistumiskoulutus, kliinisen käyttäytymisanalyysin erikoistumiskoulutus