Lantionpohjan toimintahäiriöiden fysioterapia

06.06. - 07.06.2024

1 op sisältäen kaksi lähiopiskelupäivää ja itsenäisen opiskelun tehtävät.

03.06.2024

Fysioterapeutit

Suosittu koulutus – varaa paikkasi ajoissa! Koulutus toteutuu lähiopetuksena  – ei etäosallistumismahdollisutta!

Lantionpohjan toimintahäiriöt ovat ajankohtainen ja kaikkia ikäryhmiä koskettava aihe. Fysioterapeutit ovat avainasemassa näiden ongelmien tunnistamisessa ja aktiivisessa hoidossa.

Kuntoutuskouluttajat järjestää jälleen suositun kaksipäiväisen koulutuskokonaisuuden – koulutus on kolmen kokeneen kouluttajan vetämä ja saanut kiitettävää palautetta. Koulutus sisältää teoriaa lantionpohjan anatomiasta, toimintahäiriöistä, niiden tutkimisesta ja hoitomenetelmistä sekä käytännön harjoittelua tutkimiseen ja terapiaan liittyen. Koulutus soveltuu lantionpohjan fysioterapiaa aloitteleville tai vähän käytäntöä lantionpohjan terapiasta omaaville fysioterapeuteille.

Aikataulu:

Torstai klo 9.00-17.00

Perjantai klo 9.00-16.00

Koulutusaiheina:

• Naisten ja miesten lantionpohjan lihasanatomia ja -funktio fysioterapian näkökulmasta sekä lantionpohjan toimintahäiriöt ja niiden fysioterapia
  • Lantionpohjan ultraäänikuvantaminen, teoria ja demonstraatio makuulla ja seisten
  • Yleistä lantionpohjan fysioterapiasta
    • Itsehoitokeinot: limakalvojen hoito, oikean LP-lihastyön löytäminen, rakkokoulutus
    • EMG- biopalautemenetelmänä teoria: luotettavuus ja sudenkuopat
  • Lantionpohjan toimintahäiriöiden operatiivinen hoito
  • Toiminnallisten LP-harjoitusten teoria; vatsakapselin yhteistyö – syvät vatsa- ja selkälihakset sekä hengitys
  • Lantionpohjan sähköstimulaatiohoidot
  • Käytännön harjoitukset pienryhmissä
    • Lantionpohjan ulkopuolinen palpointi, EMG-biopalaute, lantionpohjan ultraääni makuulla ja seisten
    • Toiminnalliset harjoitukset, intravaginaalinen ja –anaalinen lihasta aktivoiva sähköstimulaatioharjoittelu (NMES) ja rakkoa rauhoittavat sähköhoidot eri asetteluin (TNS)

Katso tarkempi ohjelma alla kohdata lisätiedot.

06.06. - 07.06.2024

550 € + alv 24 %, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenhinta 500 € + alv 24 %

Mari Camut, ft, seksuaalineuvoja; Anu Parantainen, ft, seksuaalineuvoja, uroterapeutti. Miia Sallinen, ft, seksuaalineuvoja