Käyttäytymisen säätelyn kuntoutus toimintaterapiassa

31.05.2024

Paikan päällä

Toimintaterapeutit

Käyttäytymisen säätelyn kuntoutus Model of Human Occupation (MOHO) -viitekehyksen näkökulmasta

• Fuengirolassa 2.-5.10.2024, koulutuspaikkana toimii Sport Massage Institute of Finland. Katso sijainti tästä.
  • Koulutuksen hinta sisältää koulutuksen (yht.16 h)  materiaaleineen. Jokainen osallistuja hoitaa omat lennot, majoituksen ja ruokailut. Koulutusmaksu on mahdollista jaksottaa pienempiin eriin.
  • Koulutuksen toteutuminen on varmistunut.
  • Ilmoittautuminen on sitova. Mahdolliset peruutukset veloituksetta 31.5.2024 asti. Sen jälkeen tulleista peruutuksista laskutamme koulutuksen koko hinnan. Sairastumisen takia veloitukseton peruutus lääkärintodistuksella.

Käyttäytymisen säätelyn perusteet MOHO:n näkökulmasta

• Mitä on käyttäytymisen säätely?
  • MOHO mallin perusteet käyttäytymisen säätelyn ymmärtämisessä
  • Käyttäytymisen säätelyn ilmeneminen elämän aikana (normaalikehitys)
  • Käyttäytymisen säätelyn haasteiden kytkeytyminen erilaisiin ilmiöihin (esim. koulupoissaolot, syrjäytyminen, sosiaaliset suhteet)

Käyttäytymisen säätelyyn liittyvien haasteiden tunnistaminen ja arviointi

• Käyttäytymisen säätelyn haasteiden tunnistaminen eri ikäryhmissä ja diagnooseissa (esim. neuropsykiatriset oireyhtymät, traumaattiset kokemukset, mielenterveysongelmat)
  • Arviointimenetelmät ja arjen haasteiden tunnistaminen MOHO:n mukaisesti
  • MOHO kuntoutuksen viitekehyksenä ahdistuksen, masennuksen ja vetäytymisen hoidossa

Näyttöön perustuvan intervention suunnittelu

• MOHO voimavarakeskeisen intervention viitekehyksenä
  • Teoreettiset lähestymistavat osana intervention suunnittelua
  • Ympäristön merkitys käyttäytymisen säätelyn kuntoutuksessa
  • Näyttöön perustuvan intervention toteutus

Konkreettiset menetelmät ja työkaluja käyttäytymisen säätelyn kuntoutukseen toimintaterapiassa

TUTUSTU KOULUTTAJIIN

Niina-Kaisa Perälä, toimintaterapeutti YAMK, palvelu- ja tuotekehittäjä

Niina-Kaisalla on vuosien kokemus paitsi käytännön terapia- ja arviointityöstä, myös sote- ja sivistyspalveluiden kehittämisestä ja johtamisesta. Vuosien työ erityisesti käyttäytymisen säätelyn haasteiden kanssa painivien asiakkaiden vaikuttavampien palveluiden kehittämisen parissa näkyy laaja-alaisena ja moninäkökulmaisena osaamisena juuri tämän asiakasryhmän kuntoutuksesta.

Susanne Rättö, toimintaterapeutti, psykofyysisen psykoterapian lyhytterapeutti

Susannella on toista vuosikymmentä pitkä työura erityisen haastavissa tilanteissa olevien lasten, nuorten ja perheiden kuntoutuksesta. Susannen pitkä työura ja lukuisat omat täydennyskoulutukset ovat vuosien saatossa luoneen syvän ymmärryksen erilaisiin selitysmalleihin ja teorioihin käyttäytymisen säätelyn taustalla sekä mahdollistaneet näyttöön perustuvan kuntoutustyön tekemisen käytännössä.

02.10. - 05.10.2024

600 € + alv 24 %, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenhinta 550 € + alv 24 %

Niina-Kaisa Perälä, toimintaterapeutti YAMK, palvelu- ja tuotekehittäjä sekä Susanne Rättö, toimintaterapeutti, psykofyysisen psykoterapian lyhytterapeutti