Olkapään kuntoutus ja terapeuttinen harjoittelu

26.06. - 27.06.2024

Pasilankatu 14, 00240 Helsinki ja online

1 op (2 koulutuspäivää ja ennakkomateriaaliin perehtyminen)

12.06.2024

Hybridi

Fysioterapeutit ja alan opiskelijat

Koulutuksessa perehdytään olkapään kuntoutukseen, leikkauksen jälkeiseen fysioterapiaan ja tavallisimpien tähystyskirurgisten olkapäätoimenpiteiden postoperatiivisiin fysioterapiaprosesseihin, niiden sisältöön ja tavoitteisiin, fysioterapian toteutukseen sekä progressiivisen harjoitteluohjelman rakentamiseen, joka sopii kunkin kuntoutusvaiheen tavoitteisiin yksilöllisesti. Lisäksi koulutuksessa perehdytään siihen, mitä asioita fysioterapiaprosessin aikana on hyvä huomioida ja havainnoida sekä toisaalta miten kuntouttavan harjoittelun progressiot voisi rakentaa tarkoituksenmukaisesti.

Koulutuksessa avataan olkapääleikkauksen jälkeisen kuntoutuksen rakentaminen alkuvaiheista lähtien aina asiakkaan yksilöllisiin tavoitteisiin pääsemiseen saakka.

Luento-osuuksissa asiaan perehdytään olkapään biomekaniikasta alkaen aina spesifeihin harjoitteisiin ja motorisen oppimisen periaatteiden hyödyntämiseen saakka edeten. Ennen kaikkea koulutuksen pääpaino on käytännön tekemisessä ja nimenomaisesti harjoitteiden rakentamisessa ja niiden progressioissa.

Koulutus koostuu kahdesta koulutuspäivästä sekä itsenäisen opiskelun tukemista varten laaditusta verkkopohjaisesta materiaalipankista. Ennakkomateriaalissa on mukana myös ortopedin haastatteluja eri toimenpiteisiin, leikkaustekniikoihin ja toimenpiteiden jälkeisiin rajoituksiin sekä hoitolinjan valintaan liittyen. Lisäksi koulutuksen taustamateriaaleihin monipuolinen harjoitepankki, kattavat tutkimus- ja lähdeviitteet, esimerkkiprotokollia kuntoutukseen sekä laajat luentomateriaalit.

Koulutuksessa pureudumme muun muassa seuraaviin aihepiireihin:

• Olkapään ja hartiarenkaan biomekaniikka
  • Leikkauksen jälkeinen paranemisprosessi
  • Olkapääleikkauksen jälkeinen postoperatiivinen fysioterapia
  • Yksilölliset kuntoutusperiaatteet ja tavoitteet
  • Fysioterapian sisältö vaiheittaisten tavoitteiden mukaan eri olkapäätoimenpiteiden jälkeen
  • Harjoittelu kuntoutuksen eri vaiheissa
  • Motorisen oppimisen periaatteiden hyödyntäminen
  • Turvallinen urheiluun paluu ja testaaminen

Käsiteltävät olkapäätoimenpiteet:

• Rotator cuff -korjaukset (eri variaatiot ja -yhdistelmät)
  • Olkanivelen sijoiltaanmeno (labrum-korjaukset ja latarjet)
  • Acromionplastia ja muut pienemmät toimenpiteet

Huom! Varaa verkkomateriaaliin perehtymiseen aikaa vähintään puolikas päivä. Voit jaksottaa sen oman aikataulusi mukaan pienemmiksikin osiksi, mutta yhteensä puolikas päivä on hyvä varata.

26.06. - 27.06.2024

550 € + alv 24 %, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenhinta 500 € + alv 24 %