Hae
Kategoriat
elokuu 21, 2019

Stressinhallintaa ja hyvinvointia

Stressinhallintaa ja hyvinvointia

Alkuviikolla terapiatyössäni olin lapsen kanssa hiekkalaatikkoleikissä. ”Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku!” Näin loman jälkeen työarki tuntuu mukavalta, mutta kun suuntaan ajatusta pidemmälle, voisin samaan tapaan todeta ”älä tule paha stressi, tule hyvä stressi”.

Stressiä ei elämästä kokonaan voi poistaa, eikä varmasti olisi tarkoituksenmukaistakaan, sillä se toimii myös voimavarana ja auttaa toimimaan sekä saavuttamaan tavoitteita. Se lienee sitä hyvää stressiä. Milloin stressi sitten muuttuu haitalliseksi, kuinka sen voi huomata riittävän ajoissa ja kuinka ennaltaehkäistä oman stressin kasvamista liian suureksi tai liian pitkäkestoiseksi? Tärkeä asia kaikille ihmisille, mutta erityisen tärkeä ihmissuhdetyötä tekeville. On tunnistettava omat tunteet ja tarpeet, jotta voi toimia asiakkaan parhaaksi. Yhteys omiin tunteisiin ja tarpeisiin kuitenkin herkästi katoaa liiallisessa stressissä.

Kohta on syksy ja se on minusta ihana asia, sillä nautin syksystä! Kuljen silloin päivittäin metsässä. Tuoksut, värit, raikkaus, hiljaisuus, rauha, yksinolo, levollisuus. Tällaisia asioita syksy ja metsä tuo mieleeni. Metsässä kulkeminen on minulle tärkeä stressinhallinnan keino. Se rauhoittaa ja auttaa myös pysähtymään ja hengittämään. Sitä kautta taas löytyy yhteys omiin tunteisiin ja tarpeisiin, vaikka arjen hektisyys ja terapiatyön kuormittavuus sen herkästi katkaiseekin. Teen terapiatyötä päiväkoti- ja kouluympäristöissä, ja huomaankin kuormituksen liittyvän valtaosin suureen ihmiskontaktien määrään, aikuisten suureen vaihtuvuuteen ja erilaisiin yhteistyön haasteisiin. Samalla tulee paljon erilaista ympäristön ärsykettä, erityisesti ääniärsykkeitä, ihmisten kiireistä kulkua, sekä tilanteita, joihin ei aina voi puuttua, mutta joihin haluaisi puuttua. Kotona saatan huomata, että hermostun ensimmäiseksi eteisen kenkäkasaan ja jos siinä tilanteessa pystyn pysähtymään hetkeksi, huomaan hengityksen pinnallisuuden ja jännittyneen kehon, ehkä ärtyneen, turhautuneen tai levottoman olotilan. Silloin on syytä lähteä metsään! Saan sieltä hiljaisuutta, rauhaa, levollisuutta, hengityksen syvenemistä ja rentoutumista – juuri sitä mitä silloin tarvitsen.

Muista sinäkin pitää huolta omasta hyvinvoinnistasi!

Riikka

Olet myös lämpimästi tervetullut mukaan Tunteiden ja stressinsäätely -koulutukseen, jos kaipaat lisää työkaluja oman hyvinvoinnin lisäämiseksi.
https://www.kuntoutuskouluttajat.fi/tapahtumat/tunteiden-ja-stressinsaately-asiakkaan-ja-terapeutin-kompastuskivesta-voimavaraksi-osa-1/


Kategoriat