Hae
Kategoriat
helmikuu 9, 2021

Ei tää onnistu etänä, vai onnistuuko sittenkin?

Vasa Concept Level 1 pilotoinnissa teoriaosuudet, toiminnalliset harjoitteet ja pari- ja ryhmäpohdinnat suunniteltiin toteutuvan läsnä. Ennakkoajatukseni oli, että ainakaan harjoitteissa avustamisen ohjeistaminen ei onnistu etänä, ja kuinka väärässä olinkaan. Hämmästyin, miten taitavia etäoppijoita ja tekniikan käyttäjiä koulutukseen osallistuvat olivatkaan, vaikka osalla oli ensimmäinen etäkoulutus menossa. Oli upeaa seurata videoyhteyden avulla, miten harjoituksiin heittäydyttiin ja omalla keholla lähettiin oppimaan uutta ja sen myötä chattiin tuli toivottua viestintää. Kun oppia vietiin käytäntöön kuntoutujien kanssa, niin saimme oppia toisiltamme. Hetkessä meillä oli runsaasti erilaisia kuntoutujatapauksia, kun livenä heitä olisi ollut vain rajoitettu määrä. On todella ollut aika heittää vanhoja uskomuksia romukoppaan ja miettiä, miten kaikki olisi mahdollista uudella ja erilaisella tavalla.

Itse olen käynyt runsaasti etäopintoja ja toivon, että tämä tietojen päivittämisen tapa on tullut jäädäkseen. Itse opiskelijana ja toisaalta myös kouluttajana olen parhaana kokenut sen, että koulutuksessa on luennoinnin lisäksi pari- tai ryhmäkeskusteluja, itsenäistä pohdintaa ja jonkinlaista työskentelyä, jota mieluiten kuntoutujien kanssa. On ihan eri asia kuunnella jotain asiaa luennolta kuin pohtia mitä tämä tarkoittaa oman työni kannalta tai saatikka mitä tämä tarkoittaa yksittäisen kuntoutujan kannalta. Jotenkin luennolla kuultu asia ei ole sisäistettyä tietoa, ennen kuin sitä on pohdittu ja kokeiltu. Samalla heitän ilmoille ajatuksen kuntoutujien mukana olemisesta koulutuksissa. Tämä on itselleni juurtunut, kun Vasa Concept oppimisen matka on lähtenyt siitä, että kuntoutujat ovat olleet mukana melkein kaikessa. He saavat oppia samalla kuin itse terapeuttikin. Kuntoutusmatkalla ollaan yhdessä, joten miksi ei oppimisprosessissakin?

Oman mausteensa koulutukseen toi toteutus hybridinä. Osallistujia oli muutama läsnä ja loput etänä. Koen, että läsnä olevien osuus oli arvokasta, koska siten itse sain kuulla osallistuvien pohdintaa ja sen myötä täydentää informaatiota ja ohjeistusta. Hybriditoteutus vaatii kouluttajalta huomion jakautumista useampaan kohteeseen. On tarve olla läsnä fyysisesti oleville, chatille ja videoruuduille sekä vähän kurkkia sitä, mihin suuntaan kamera osoittaa, että se mitä näytetään paikan päällä näkyisi myös etäosallistujille. Tähän päälle lisätään vielä luentomateriaalit, kasvosuojaimet, turvavälit ja käsidesi. Onneksi koulutus on yhteissumma kouluttajan, kuntoutuskouluttajien teknisen tuen ja jokaisen osallistujan panoksesta, ja siten hybridissä voi onnistua. Vielä jää kysymykseksi, että voiko hybriditoteutus olla jopa läsnäkoulutusta parempi omalla monipuolisuudellaan?

Kiitos poikkeuksellisten aikojen, että näin kävi. Terapeutit pääsivät harjoittelemaan suoraan omien kuntoutujiensa kanssa. Koulutuksen anti pääsi suoraan käytäntöön ja käytännöstä herääviin kysymyksiin voitiin suoraan vastata. Tämä aika on muutenkin hyvää sille, että pohditaan miten voimme toimia eri tavoilla: Miten asiat voivat edetä ja miten voimme edistää ammatillista kehittymistä ja jokaisen kuntoutumista kaikesta huolimatta? Veikkaan, että meillä on vielä monta ideaa syntymättä ja kuulematta.

Seuraavat Vasa Concept -koulutukset Helsingissä: 24.-25.5. ma-ti (Level 1) ja 23.-24.9.2021 to-pe (Level 2)


Kategoriat